Friday

'SKIPPING LONDON' #01

       Hello peeps...how are you today?..I know may be some of you feel weird why I write this entry in English..Okay, today I will write this entry in English. And I used 'SKIPPING LONDON' #01 as a title for this entry. It is because I'm in a process to improve my English and want to be fluently speaking and writing in English. Actually, i'm not good in English. I'm always used the broken English. Even though, now i'm at the last semester for my degree, I'm still can't speak fluently. I've tried to improve my English, but it fails.
   
        Yes i admit, sometimes I feels lazy to learn English. I don't know why. At that time, English is a burden to me. So, I refuse to learn and don't have any intention to improve my English. How stupid me at that time. Make a decision without thinking the future. I don't know why I can't master English, even though I've learning the English from standards one until now. But at the end of semester baru terhegeh-hegeh     want to learn English. May be some people would say, it too late, but for me that was not a barrier for me to fluent in English. 

       Sometimes, I feel jealous to my friends who are good in English. They can speak in English fluently. And they look more confident than me, who are not good in English. Sometimes, i feel demotivated. But it is my fault, I'm just dreaming to be good in English, and not trying to improve my English. Haiishh...Malas betul...

       So, anyone who read this entry, you're allow to give a comments and correcting all my mistakes in English. i need your helps to improve my English ..Thanks...


Alhamdulillah..My First Article.


Hai semua..ape khabar? sihat? Ok..hari ini  I rasa happy sangat sebab artikel pertama I telah diterbitkan di website iluvislam .. So, korang yang rajin-rajin tuh sila-sila lah untuk menatap artikel I. Just untuk sekadar perkongsian...tetapi artikel ini telah diolah oleh pihak iluvislam untuk menghasilkan artikel yang bermutu...terima kasih iluvislam...

INGIN BAHAGIA TAK SEMESTINYA KAYA. 
Dulu-dulu semasa saya kecil, saya selalu berangan nak hidup bahagia. Makna bahagia pada saya waktu itu dalam erti kata lain ingin hidup kaya-raya. Ada rumah besar, ada kereta mewah, dapat melancong satu dunia dan macam-macam lagi.Tapi itu masa saya kecil lagi. Waktu itu saya rasa bila dapat jadi kaya-raya nanti, hidup kita akan lebih hebat,lebih bahagia dan lebih baik dari orang lain.
Tapi saya silap. Bila sudah semakin dewasa sekarang,  boleh berfikir dengan baik, baru saya sedar kehidupan yang kaya-raya tidak semestinya akan buatkan kita bahagia untuk selama-lamanya. Kekayaan harta-benda tidak menjamin kebahagiaan sepenuhnya. Bahagia dengan kemewahan tidak menjamin kehidupan di dunia dan akhirat jika kita tidak meletakkan Allah sebagai asasnya.
Bahagia dengan kekayaan bukanlah segala-galanya kalau tidak tahu untuk bersyukur kepada Allah yang sentiasa memberi nikmat tidak terhingga ini. Mungkin dengan kekayaan, di dunia kita akan bahagia, tapi tidak semestinya di akhirat juga akan bahagia, melainkan kekayaan itu diurus untuk pelaburan akhirat kerana Allah semata-mata, insyAllah ianya akan menjamin kebahagiaan kita di dunia juga di akhirat. Ini satu perkara penting yang telah saya pelajari sekarang.
Ingin bahagia tidak semestinya dapat jelajah satu dunia... tidak semestinya setiap semester dapat Dean List atau dekan dan graduan kelas pertama.. Ya betul, memang semua orang akan merasa gembira jika memiliki hidup seperti itu. Fitrahnya manusia akan merasa gembira dan bahagia apabila mendapat kebaikan, kenikmatan namun kita juga perlu memikirkan bahawasanya, apa yang kita inginkan tidak semua akan kita miliki. Itulah hakikat sebuah kehidupan.
Walaubagaimana pun, jika tidak dapat apa yang kita inginkan, tidak semestinya hidup kita tidak bahagia. Tidak perlu merasa kurang sehingga memprotes apa yang ada di hdapan kita. Tidak semua orang yang kita lihat kaya raya, punya wang berjuta itu hidup bahagia. Kita tidak tahu masalah dalam hidup mereka. Mungkin masalah yang mereka hadapi lebih teruk dari kita. Dan tanpa kita sedar, kadang-kadang kehidupan mereka lebih derita berbanding kita.
Maka bersyukurlah dengan apa yang ada. Merasa bahagia itu letaknya di hati. Dan bahagia itu hanya akan dapat di miliki apabila merasa ada walau pun tiada. Merasa bahagia walau pun terasa derita. Segala kekurangan yang ada di depan mata tidak sedikit pun memberi ruang kepada hati merasa kurang. Apa jua yang ada di raih dengan qanaah dan redha seadanya.

Adakalanya, ada juga orang kaya yang hidupnya bahagia tapi kekayaan yang dimiliki itu hasil dari rasuah, rezekinya melimpah ruah tetapi tiada berkatnya disisi Allah SWT.  Walau pun dari jauh mungkin kita lihat dia tersenyum bahagia, namun jauh di sudut hatinya terasa kosong, suram dan jauh dari tenang. Tidak salah menjadi kaya, jutawan ternama. Islam juga menggalakkan umatnya untuk meraih kekayaan di dalam hidupnya kerana dengan kekayaan dapat melepaskan diri daripada meminta-minta. Bukankah Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; 
"Dari Hakim bin Hizam r.a., katanya aku ada mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tangan di atas (yang memberi), lebih baik daripada tangan yang di bawah (yang menerima bantuan)"
(Hadis SahihRiwayat Imam Ahmad)
Bersyukurlah jika kekayaan itu menjadi milik kita. Namun, bagi yang diuji dengan kemiskinan, perlu disematkan di dalam hati bahawasanya kekayaan di dunia ini bukanlah bersifat hakiki. Harta yang dimiliki itu juga sebenarnya adalah sebuah ujian. Di uji samada mereka yang memilikinya akan bersyukur atau kufur dengan nikmat yang ada.
Demikianlah kebahagiaan di dunia ini hanya bersifat sementara. Hanya kebahagiaan di akhirat lah yang lebih bermakna. Esok lusa apabila dipanggil Allah SWT, kain kapan putih juga yang akan disarungkan ke badan kita sedangkan jika dinilai harganya semeter berapa ringgit sahaja. Tidak sebanding dengan harga pakaian yang sedang kita pakai sekarang.
Apabila bertemu dengan Allah, sudah tidak ada lagi baju yang mahal-mahal. Semua harta benda kita pula, akan kita tinggalkan begitu sahaja. Tidak akan di bawa bersama dan ianya akan diwariskan kepada anak dan cucu kita. Begitulah kekayaan yang ada, hanya akan setia bersama kita sepanjang kehidupan kita tetapi pada saat kematian, kekayaan itu juga akan meninggalkan kita.

Harta yang sebenar yang perlu di bawa hanyalah amalan dan sedekah jariah kita semasa di dunia. Namun, hakikat  inilah yang sebenar sering kali kita lupa. Lupa apabila nafsu hanya melihat pada kekayaan di dunia. Hati kita mati untuk lihat kekayaan yang sebenar yang perlu di cari sebagai tiket untuk ke syurga.
Kekayaan yang sebenar ialah tidak lain adalah amalan atau kebaikan yang kita lakukan di dunia semata-mata kerana Allah. Kebaikan yang ada pahala didalamnya. Kekayaan yang perlu dicari ialah kaya dengan ilmu agama, ilmu yang akan membawa kita ke syurga. Sebagai manusia yang beragama Islam, kita tidak sedar yang kita kaya dengan Al-Quran dan hadis serta sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Namun, kita lupa untuk mengambilnya sebagai 'harta' sebagai pelaburan kita di dunia untuk kebahagiaan akhirat kita.
Fitrah manusia itu sendiri yang sering lupa, termasuklah diri saya sendiri. Kadang-kadang kita terlalu taksub dengan kebahagiaan di dunia hingga lupa kebahagiaan di akhirat. Ingin bahagia tidak semestinya perlu untuk sempurna semuanya, kerana kita sebagai manusia pun selamnya tidak akan sempurna sepenuhnya.
Cuba kita lihat,kadang-kadang mak cik yang jual nasi lemak di tepi jalan, lebih bahagia hidupnya dari 'businessman' yang sahamnya berjuta-juta. Ini kerana hidupnya sering mengutamakan Allah terlebih dahulu dari perkara lain. Walau sesusah mana pun, Allah mesti diutamakan dari yang lain.
Kebahagiaan sebenar yang dicari akan dapat apabila hati kita cinta kepada Allah melebihi segala-galanya. Itulah kebahagiaan yang sebenarnya. Tapi kita selalu melebih-lebihkan dunia dari Allah..Termasuklah diri saya yang sering alpa tentang perkara yang lebih penting.. Akan tetapi untuk mendapatkan kebahagiaan dari Allah juga tidak semestinya perlu beribadat 24 jam, tanpa melakukan apa-apa.
Allah meyuruh kita berusaha sendiri untuk dapatkan apa yang kita mahu. Dapat atau tidak,itu urusan Allah..Yang penting kita kena usaha dahulu dan bertawakal sepenuhnya kepada Allah. Itulah kehidupan yang sebenar. Perlu berusaha,usaha dan usaha sehingga berjaya akan apa yang dihajati. Jangan sesekali putus asa. Dan yang paling penting jangan lupakan Allah dan sentiasalah memohon doa kepadaNya.  Semoga kita lebih mengutamakan kebahagiannya di akhirat daripada kebahagiaan di dunia. Allahumma amien.


Monday

Saya Anti INTERSESI..


Hai..sihat? Hari ni dah masuk hari ketiga kita berpuasa...heuuuw..cepatkan masa berlalu. Rasa macam baru semalam je mula puasa.. Ok..kita stop dulu cerita pasal puasa nak cerita pasal tajuk kat atas tuh...INTERSESI**kasi highlight sikit bagi menunjukan tanda protes* =(... kalau budak U mesti tahu apa itu intersesi...Kalau yang tak tahu tu meh sini nak bagi tahu...Intersesi tuh macam amik subject yang nak belajar untuk semester hadapan and belajar semasa cuti semester nih...Means, nanti subject utuk semester hadapan akan jadi sikit la...So, tak adalah beban sangat nanti nak study banyak-banyak kan...
Tapi yang menyebabkan i ANTI INTERSESI ni sebab sekarang nih bulan puasa..tak seronok puasa dekat kampus...tak best...Rindu nak makan masakan makkkkk....=(......
But i have no choice, terpaksa amik jugak...hueww...kawan-kawan lain seronok je cuti semester kat rumah yang dikatakan seperti syurga dan mendapat layanan yang istimewa dari bonda tercinta...huhue..JELES!!...dan ia menambahkan lagi keboringan kerana subjek itu sendiri sememangnya sudah boring, iaitu FINANCIAL PERSONAL PLANING..grrr

Ok tak dak apa dah nak cerita..bai...=(