Friday

Saya mengalami HIPERHIDROSIS

       Halloo readers...hurmm..tajuk entri diatas sudah cukup untuk menyatakan saya bukan manusia yang normal...T_T...bukan ada penyakit mental ye...

      Saya mengalami hiperhidrosis...sekali lagi HIPERHIDROSIS..*pulun betul you sarah**...hiperhidrosis nih salah satu keadaan di mana seseorang individu itu berpeluh dengan melampau **memang melampau sungguh laa*...hiperhidrosis nih ada pelbagai jenis...dan saya tergolong dalam hiperhidrosis palmar and plantar...iatu berpeluh berlebihan dibahagian tapak tangan dan tapak kaki..huhuh...T_T

      Saya mula menyedari hal ini semasa di sekolah menengah...tapi ianya bukan penyakit keturunan..sebab hanya saya sahaja dalam family yang mengalaminya..my parents and adik-adik and sepupu- sepapat tak ada pun... kesian saya...sob3x..sedihh....

     Boleh dikatakan tisu dan sapu tangan menjadi teman seiring dan sejalan saya dimana-mana saya berada..huhu.dimana ada saya adalah sapu tangan...hehe..kalau dibahagian kaki saya akan pastikan tapak bahagian atas kasut tu kasar, meaning yang tak licin laa..kalau yang licin susah la den nak jalan...

     Saya mengalami masalah ini sepanjang masa kecuali time tidur... dan ianya akan menjadi lebih serius jika saya nervous untuk lakukan sesuatu..contohnya masa time nak ambik exam atau kalau ada interview...fuhh..time tu peluh tanpa disuruh akan keluar dengan sendirinya dalam kuantiti yang melebihi dari biasa...especially di tangan laa..even duduk di tempat yang ada aircond pun berpeluh jugak..

      Saya masih ingat masa time nak ambik exam STPM kot,saya terlupa bawa sapu tangan...**kesalahan yang paling besar**..
masa tu hanya tuhan saja yang tahu betapa merananya jiwa saya nak jawab exam..dah la time tu exam paper sejarah...ahh..sangat merana waktu itu..kertas exam basah tu biasa la..memang selalu terjadi...kalau bukan time exam pun, kalau dah namanya nak menulis, memang akan basah jugak...kalau tulis dipapan hitam pun  akan basah...tapi semua nih time panas and nervous je la..kadang-kadang kalau panas yang terlampau,taip guna laptop pun akan berpeluh dan basah jugak..macam sekarang nih..tapi peluh nih tak ada la sampai menitis..cuma berair saja....

     Tapi kalau tangan & kaki saya kering...huhh..kering yang teramat sangat. **padang pasir pun tak kering sampai macam tu** so, kenalah pakai losyen atau basuh berulang kali..

    Saya ada terbaca dalam surat khabar bila entah, yang hiperhidrosis nih berlaku disebabkan oleh saraf simphatetik yang terlalu aktif... and punca yang sebenar-benar masih belum diketahui sehingga kini.. walaupun ianya tak menjejaskan kesihatan tapi ia mengganggu aktiviti sosial saya..T_T..huhu..serius you all...tambah-tambah bila time nak bersalaman dengan orang..ahhh,terpaksa la lap tangan dulu..and then baru boleh salam..rasa rendah diri tuh of course la ada kan...tapi nak buat macam mana kan..hidup ini mesti diteruskan. **tak da kena-mengena langsung laa**haha..

      Actually ada pelbagai jenis rawatan...tapi belum bersedia nak buat...takut ada kesan sampingan**cehh,alasan!!** 
contoh rawatan macam pakai antiperspirant,suntikan dan pembedahan...ada seorang doktor ni cakap yang rawatan untuk hiperhidrosis nih amat mencabar dan keberkesanannya tidak seratus peratus...

     Hmm..entah sampai bila nak macam nih..tapi setiap penyakit yang diturunkan itu ada penawarnya...sesiapa ada apa-apa info tentang hiperhidrosis nih boleh laa tinggalkan komen anda...=)

2 comments: